Blog

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

(liczba komentarzy 4)

   Pod takim właśnie tytułem opublikowałem 13 marca 2019 roku na blogu „Wokół szkoły” artykuł, który – jeśli wierzyć Google Analytics – niezmiennie, w każdym tygodniu, ma kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt wyświetleń. Długowieczność myśli – rzecz w internecie niebywała! Nie wiem, czy ktoś poleca go do czytania swoim studentom, czy link do niego znajduje się w jakimś portalu z ciekawymi lekturami… Ale najwyraźniej temat jest nośny, a ostatnio chyba jeszcze bardziej, bo do wielu ludzi dotarło, że dobra jakość (i kondycja zawodowa) nauczycieli stanowi jeden z najważniejszych drogowskazów na drodze ku poprawie jakości polskiej edukacji.

Więcej...

Przemyślenia po eksplozji kotka

(liczba komentarzy 2)

   Kotek eksplodował – mamy w STO na Bemowie nauczanie hybrydowe!

   Dla niezorientowanych – do gry w „Eksplodujące kotki” porównałem w jednym z sierpniowych felietonów perspektywę powszechnego powrotu uczniów do szkół w warunkach pandemii. Odrobina pecha przy losowaniu karty i… "Bum!" czyli koniec stacjonarnej nauki. No i wyciągnęliśmy w naszej szkole taką kartę od losu, w wyniku czego mamy już oficjalnie, z aprobatą Sanepidu, nauczanie na odległość, choć tylko w trzech klasach. A ja, siedząc w domu na kwarantannie, po zakończeniu (na dzisiaj) zdalnego pełnienia obowiązków, analizuję sobie to, o czym informują media, i zestawiam z własnymi doświadczeniami, które zbieram od kilku dni jako dyrektor zainfekowanej szkoły. Obraz układa mi się klarowny, choć nie do końca zgodny z powszechnymi wyobrażeniami i odczuciami. Postanowiłem podzielić się nim tutaj na użytek wszystkich, którzy jeszcze nie eksplodowali, albo mają kłopot ze zrozumieniem, co jest właściwie grane.

Więcej...

Cichy tryumf Anny Zalewskiej

(liczba komentarzy 3)

   W jednym z niedawnych wpisów na blogu („Piątka” dla uczniów) rzuciłem pomysł, aby wystąpić do władz o odroczenie wprowadzenia czwartego przedmiotu na egzaminie ósmoklasisty. Umotywowałem to zaburzeniami rytmu nauki w związku z pandemią oraz brakiem fundamentalnej potrzeby, by  ciężko pracujących obecnych siódmoklasistów obciążać w tym trudnym czasie wysiłkiem i stresem związanym z dodatkowym sprawdzianem. Na podstawie moich argumentów koalicja NIE dla chaosu w szkole przygotowała petycję, którą można podpisać TUTAJ.

Więcej...

Piramida potrzeb nauczyciela

(liczba komentarzy 7)

   Po raz kolejny wystąpiłem w roli prelegenta podczas konferencji z cyklu „Inspiracje”, organizowanej przez Edunews.pl i personalnie Marcina Polaka. Odbyła się ona tym razem w formule hybrydowej, tzn. w obecności mniejszej niż zazwyczaj liczby uczestników na miejscu, za to z widzami korzystającymi z transmisji online.

   Przypadło mi niewdzięczne zadanie wystąpienia pod sam koniec imprezy, po wielu prelegentach prezentujących konkretne pomysły nowych i/lub sprawdzonych rozwiązań. Temat, który podjąłem: „Pandemia – bodziec dla rozwoju czy epitafium dla systemu edukacji” nie miał zbyt optymistycznego wydźwięku, co zresztą – stwierdzam to samokrytycznie – stało się ostatnio znakiem firmowym moich wypowiedzi. Niestety, czasy są takie, że nawet człowiek sukcesu na niwie edukacji, za jakiego z pewnością mogę się uważać, więcej energii poświęcać musi chronieniu dotychczasowego dorobku, aniżeli snuciu planów i poszukiwaniu pomysłów na przyszłość. A przynajmniej ja tak to odczuwam.

Więcej...

"Piątka" dla uczniów

(liczba komentarzy 28)

   No i bach! Któż by przypuszczał, że obóz rządzący pokłóci się wokół sprawy tak marginalnej z politycznego punktu widzenia, jak dobrostan zwierząt hodowlanych i domowych. Z perspektywy etycznej, owszem, rzecz jest niebagatelna, ale politycznie – mało istotna, a przy tym ryzykowna. Trzeba bowiem czuć wielkie wzmożenie moralne, żeby w najszlachetniejszej nawet intencji zaorać ważną dla części wyborców gałąź produkcji rolnej.

   Osobiście nie mam zdania w tej kwestii. Serce każe pochylić się nad smutnym losem naszych braci mniejszych, rozum mówi, że można byłoby to zrobić w sposób mniej radykalny, stopniowo, zachowując wzgląd na ludzkie potrzeby, zwyczaje oraz – jednak – interes ekonomiczny.

Więcej...

Polska szkoła musi się zmienić!

(liczba komentarzy 15)

   Co do tego, że szkoła w Polsce musi się zmienić, panuje w narodzie zgoda wręcz niezwykła. Podzielają ten pogląd osoby zaangażowane w ruch Budzących się Szkół, rzecznicy szerokiego zastosowania nowych technologii w edukacji, refleksyjni pedagodzy dzielący się ze światem swoimi przemyśleniami. Także nauczyciele, których coraz bardziej uwierają nie tylko niskie płace, ale też rosnące trudności w ogarnianiu problemów dzieci i rodziców oraz bezmiar urzędowych wymagań. Również rodzice, powszechnie borykający się ze szkolną rzeczywistością swoich pociech. Uważa tak wreszcie sam pan minister Piontkowski, zachwalając obecną „reformę” jako drogę wiodącą do nowej, lepszej szkoły. A jednak, zamiast powszechnego porozumienia, mamy w polskiej edukacji coś w rodzaju stanu wojennego. Niemal wszyscy są mniej lub bardziej niezadowoleni. No, może poza szefem MEN i jego współpracownikami, którzy prezentują granitowe przekonanie, że dzięki ich działaniom wyłania się właśnie z niebytu alternatywny świat oświatowego szczęścia.

Więcej...

Nie organizujmy dzieciom życia za bardzo!

(liczba komentarzy 11)

   Niespełna rok temu opublikowałem na blogu artykuł „Pozwólcie swoim dzieciom mrużyć oczy!”. Wezwałem w nim do ograniczenia wszechogarniającej rodzicielskiej opieki i pozwolenia dzieciom (choćby tylko czasami) na przeżywanie dyskomfortu w zwykłych, codziennych sytuacjach. Bezpośrednim powodem mojego apelu było konkretne zdarzenie, ale wypłynął on z wieloletniego doświadczenia pracy w STO na Bemowie, z uczniami w zdecydowanej większości otoczonymi ogromną troską swoich rodziców. Dzisiaj powracam do tego tematu.

Więcej...

Proszę o wyrozumiałość!

(liczba komentarzy 8)

   26 sierpnia, zdalna odprawa zorganizowana przez mazowieckie kuratorium. Ponad trzy tysiące obserwujących. Najważniejszy temat, oczywiście, to przygotowania do zdalnej nauki. Było jak być mogło – trochę krzepiących zapewnień, trochę przypomnienia tego, co wszyscy znają. Lekki powiew normalności, kiedy omawiano wnioski z nadzoru i radzono, jak napisać program profilaktyczno-wychowawczy.

Więcej...

„Ja z synowcem na czele, i - jakoś to będzie!”

(liczba komentarzy 4)

Szabel nam nie zabraknie, szlachta na koń wsiędzie,
Ja z synowcem na czele, i - jakoś to będzie !"
"O polska krwi! "

   Niedługo minie 200 lat od kiedy te słowa Wieszcza ujrzały światło dzienne w strofie „Pana Tadeusza”. Im dłużej żyję, tym wyraźniej dostrzegam w nich kwintesencję naszego narodowego modus operandi, w którym emocje i patriotyczne uniesienia o wiele długości wyprzedzają rozum. Cóż, dobrze się o tym pisze i czyta, gorzej, gdy dopada nas w życiu.

Więcej...

A gdyby tak usiedli razem specjaliści...?!

(liczba komentarzy 5)

   Pan Profesor Marcin Czech z Instytutu Matki i Dziecka, epidemiolog z niezwykle bogatą kartą zawodową, obecnie pracujący w Instytucie Matki i Dziecka, podzielił się z czytelnikami „Rzeczpospolitej” swoimi radami na powrót dzieci do szkoły. Najbardziej spodobało mi się jego stwierdzenie, że dyrektor szkoły nie jest epidemiologiem i powinien dostać z ministerstw zdrowia i edukacji „dokładne wytyczne z pomysłami do wprowadzenia lokalnego”. Ja sam sugeruję to od dawna, ale może Profesor, który jeszcze niedawno był wiceministrem w resorcie medycznym, ma w rządzie jeszcze jakichś znajomych, którym mógłby podpowiedzieć to samo? Bo tacy jak ja, prości czytelnicy „Rzepy”, raczej mocy sprawczej w tej kwestii nie mają.

 

Więcej...

Nasza strona używa, do prawidłowego działania używa technolgii ciasteczek. Więcej informacji na ten temat na stronie: Więcej...