Blog

Korekta kursu w klasach 0-3

(liczba komentarzy 2)

   Dla wszystkich, których zainteresował "sposób na koronaferie" wdrożony w klasach 0-6 STO na Bemowie, przekazuję informację o korekcie kursu w klasach 0-3, wprowadzonej w życie od 23 marca.

   To nie jest tak, że pierwotna koncepcja - samodzielności I inicjatywy dzieci, się nie sprawdziła. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 134 rodziców najmłodszych uczniów (0-3) dostarczyły bardzo pozytywnej informacji zwrotnej. Jednak nawet wśród osób bardzo zadowolonych pojawiło się oczekiwanie, że szkoła bardziej aktywnie wskaże obszary, w których dziecko powinno pracować. W tej sytuacji zaadaptowaliśmy karty tygodniowe, które podczas normalnej nauki nasi uczniowie otrzymują od wychowawców przed rozpoczęciem każdego tygodnia. Zadania narzucone przez nauczyciela obliczone są w nich na ok. 2-3 godziny pracy dziennie, reszta, to nadal pole do nieskrępowanej inwencji.

   Zasady pracy opisane są w zamieszczonych poniżej listach do rodziców i do dzieci. Na końcu artykułu znajdują się linki do kart tygodniowych, które zgodziły się udostępnić nasze panie nauczycielki 0-3: Ela, Ania, Mariola, Agnieszka, Basia, druga Ania, druga Agnieszka, Marzena i Magda. Ważny wkład w to dzieło miała też pani wicedyrektor Ewa Pytlak.

   Nie załączam tutaj dodatkowych materiałów, które znalazły się obok kart tygodniowych w przesyłkach skierowanych do dzieci za pośrednictwem rodziców. Było w nich wszystko, co niezbędne, aby zrealizować zadaia zapisane w kartach.

   Jeśli dla kogoś te pomysły okażą się inspirujące, będziemy w STO na Bemowie pełni satysfakcji. A nowym kursem zamierzamy podążać w najbliższym czasie, zbierając informację zwrotną od dzieci I rodziców.

----------------------------------

   Drodzy Rodzice uczniów klas 0-3!

   Za nami siedem dni pracy poza szkołą. Z relacji, które przesyłają dzieci i z Waszych opinii wynika, że był to bardzo owocny tydzień i obfitował w nowe doświadczania zarówno dla Was, jak i dla dzieci. Bardzo dziękujemy Wam za ten czas, gdyż wiemy, że wiele zadań podejmowanych przez dzieci bez Waszej pomocy byłyby niemożliwe do zrealizowania i zrelacjonowania.

   Przez kilka ostatnich dni zastanawialiśmy się w gronie nauczycieli, odbywając wiele wideo spotkań, jak ma wyglądać dalsza praca.  Na podstawie ankiet i po dyskusji w gronie zespołu, postanowiliśmy ją tak zorganizować, aby nasz pierwotny pomysł rozwijania dziecięcych zainteresowań mógł być kontynuowany. Zaplanowaliśmy pracę w taki sposób, aby każdego dnia był czas na wypełnianie zadań przygotowanych przez nauczyciela, jak i czas na własne inicjatywy i pomysły dziecka. Do tego celu zaadaptowaliśmy znaną wszystkim kartę tygodniową. W jej pierwszej części znalazły się zadania przygotowane przez nauczyciela, ze szczegółowym sposobem ich zaliczenia oraz dziecięcą oceną stopnia osiągnięcia nowych umiejętności i nabycia nowych wiadomości.

   Na każdy dzień tygodnia przewidzieliśmy pracę, która w zależności od wiedzy i umiejętności szkolnych dzieci, powinna zająć im około dwóch – trzech godzin. Unikaliśmy zadań wymagających stałego dostępu do komputera. Po pierwsze po to, abyście mogli pracować, bez konieczności towarzyszenia dziecku w działaniach na komputerze i w sieci, po drugie po to, by ograniczyć ich pobyt przed ekranem, który z pewnością jest w tej chwili dłuższy niż normalnie. Kolejne dwie godziny w ciągu dnia to czas na samodzielną aktywność dziecka, jego pomysły i przedsięwzięcia. W karcie tygodniowej znajduje się miejsce, w którym dziecko powinno wpisać (lub poprosić o wpisanie), czym danego dnia się zajmowało i jaki efekt osiągnęło.

   Do tak zorganizowanej pracy potrzebne będzie zaopatrzenie dziecka, w teczkę, przybory do pisania, materiały i przybory do wykonywania prac plastycznych oraz umożliwienie dziecku korzystania z komputera (ok. 15 minut dziennie) i zabezpieczenie możliwości wydrukowania niektórych materiałów.

   Rozumiemy także, że musicie Państwo w tej chwili dzielić swój czas między pracę zawodową i opiekę nad dzieckiem, dlatego też opracowany plan tygodnia dostosujcie do Waszych możliwości.  Jeśli zadania poniedziałkowe są z różnych powodów niemożliwe do wykonania tego dnia, przenieście ich realizację na wtorek lub jednego dnia róbcie zadania własne, a drugiego dwudniową porcję zadań od nauczyciela.

   Jeżeli - o czym część z Państwa pisała - dziecko ma kłopot z planowaniem własnych działań lub wskazówki szkoły w sprawie pracy nie pozwalają jej dobrze zorganizować, prosimy zgłosić się do wychowawcy i z nim ustalić sposób jej organizacji oraz monitorowania.

   Sposób kontaktu z wychowawcą i nauczycielem języka angielskiego, który przygotował pracę na cały tydzień, pozostaje ten sam. Prosimy, aby dzieci za pomocą e-maila chwaliły się swoimi osiągnięciami i wykonanymi zadaniami. Na każdy mail, tak jak dotychczas, otrzymają odpowiedź. W trosce o Państwa wygodę przesyłanie informacji można ograniczyć do dwóch razy w tygodniu. Na maile wysłane do 17.00 nauczyciele odpowiedzą tego samego dnia, na te wysłane później, w dniu następnym.

Jak pracować z kartą tygodniową?

1. Przeczytajcie wspólnie z dzieckiem kartę tygodniową i ustalcie plan działania.

2. Poproś, aby dziecko po wykonaniu każdego zadania zaznaczyło to w karcie.

3. Każdego dnia wpisujcie zrealizowane pomysły własne dziecka i efekty jego pracy.

4. Co najmniej dwa razy w tygodniu przygotujcie z dzieckiem maila do wychowawcy, do którego dołączcie wykonane zadania wyznaczone do zaliczenia w taki sposób oraz ilustrację własnej działalności dziecka.

5. W piątek podsumujcie całą kartę, zróbcie zdjęcie i wyślijcie wychowawcy.

   Po wdrożeniu tego sposobu pracy będziemy w zespole nauczycielskim pracować nad kolejnymi krokami. Dyskusja dotyczyć będzie mini-lekcji wideo z języka angielskiego, mini-spotkań wideo z wychowawcą oraz przydzielenia dzieciom, które tego potrzebują, dodatkowego nauczycielskiego tutora. Lekcje online całej klasy, równym frontem, uznaliśmy za bezcelowe.

   Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest nowa dla nas wszystkich. Rozumiemy trudności z jakimi Państwo się borykają każdego dnia, my jako szkoła przechodzimy przyspieszony kurs nauczania na odległość. Na pewno w ciągu najbliższego tygodnia zdarzą się sytuacje trudne i kryzysowe, proszę zgłaszajcie swoje wątpliwości, prośby, pomysły do wychowawców. Mamy nadzieję, że dzięki życzliwej współpracy uda nam się przetrwać z pożytkiem dla dzieci.

   Poniżej znajduje się tekst listu, który prosimy o odczytanie wspólnie z dzieckiem po otrzymaniu od wychowawcy przesyłki zawierającej pierwszą kartę tygodniową wraz z materiałami dołączonymi do niej przez wychowawców.

Pozdrawiamy serdecznie,

Ewa Pytlak wraz z zespołem edukacji wczesnoszkolnej 

---------------------------------

Warszawa, dn. 22 marca 2020 r.

   Drodzy Uczniowie,

   kolejny tydzień bez Was smuci nas bardzo. Wolelibyśmy spotykać się z Wami w szkole. Niestety wygląda na to, że wszyscy zostaniemy jeszcze w domach, na pewno do świąt.

   Bardzo dziękujemy Wam za pracę wykonaną w ciągu ostatniego tygodnia. Cieszymy się, że potrafiliście ją zaplanować, wykonać i przesłać do wychowawców. Jesteśmy z Was dumni!

   Wiemy, że niektórzy chcieliby pracować tak dalej, ale są tacy, którym już pomysłów trochę brakuje, a i Wasi wychowawcy chcieliby Wam coś zaproponować od siebie. Dlatego też od tego tygodnia będziemy pracować nieco inaczej. 

   Nadal część czasu poświęcać będziecie na swoje pomysły, natomiast ok. 2–3 godziny dziennie przeznaczycie na zadania, które opracują dla Wac wychowawca i nauczyciel języka angielskiego. Pomysły od wychowawcy na każdy dzień tygodnia i pomysły na cały tydzień od pani od angielskiego znajdziecie w zmodyfikowanej karcie tygodniowej. Przy każdym zadaniu nauczyciel będzie umieszczał informację, jak je wykonać i co zrobić z efektami Waszej pracy (np. zrób zdjęcie i wyślij do wychowawcy, wykonaj kartę pracy, podpisz i schowaj do teczki, pokaż zadanie rodzicom). Warto więc przygotować teczkę, w której będziecie gromadzić uzupełnione karty pracy. Opracowane dla Was zadania starajcie się wykonywać regularnie, codziennie pracując. W mailu dostaniecie nie tylko kartę, leż także wszystkie inne materiały potrzebne do pracy.

   Pod koniec tygodnia, tak jak to robiliście w szkole, trzeba będzie podsumować kartę, zaznaczyć, co już umiecie i wiecie, a co nadal sprawia Wam trudność.

   Nadal bardzo chcemy wiedzieć, co robicie sami, jakie macie pomysły. W karcie tygodniowej znajdziecie tabelę zatytułowaną „Moja aktywność własna w tym tygodniu”. Codziennie wpisujcie swój pomysł i jaki osiągnęliście efekt. To ważne, żeby wiedzieć, czego się człowiek nauczył, co osiągnął (np. mój pomysł – przygotuję śniadanie dla mamy, efekt mojej pracy – samodzielnie zrobiłem kolorowe kanapki, umiem smarować chleb, kroić pomidora i paprykę). Większość z Was da sobie radę z samodzielnym wpisaniem tych informacji, niektórzy pewnie będą musieli poprosić dorosłego.

   Wasz dzień, od poniedziałku do piątku, powinien składać się z dwóch części. W jednej pracować będziecie nad zadaniami od nauczycieli, w drugim nad własnymi pomysłami.

   Karta tygodniowa powinna Wam pomóc w planowaniu. Wypełniajcie więc ją regularnie, a w piątek sfotografujcie i wyślijcie wychowawcy.

   Ważnym elementem nauki w nadchodzącym czasie będzie zdawanie relacji z tego, co robicie. Tak jak dotychczas piszcie do wychowawców. Na każdy mail otrzymacie odpowiedź. Wiemy, że pracy będzie teraz trochę więcej, więc efektami swojego działania możecie się dzielić z wychowawcą nie codziennie, ale dwa razy w tygodniu. Jeśli wolicie pisać codziennie – róbcie to. Odpowiedź otrzymacie najpóźniej następnego dnia.

 

Pani dyrektor Ewa Pytlak

Pan dyrektor Jarosław Pytlak

Wychowawczynie klas 1-3

 

Karta tygodniowa dla klasy 0a

Karta tygodniowa dla klas 1abc

Karta tygodniowa dla klas 2abc

Karta tygodniowa dla klas 3ab

Wróć

Dodaj komentarz

Skomentował Piotr

Pierwotna koncepcja się sprawdziła, więc trzeba ją było skorygować? By nie sprawdzała się już więcej i wszystko wróciło do normy? Trzeba się było wykazać zarówno przed kuratorium, jak przed rodzicami, że nie bierze się pieniędzy za nic?

Skomentował Jarosław Pytlak

@Piotr - gratuluję przenikliwości. Dokładnie tak, jeśli chodzi o rodziców. Potrzeba "normalnej nauki" jest w narodzie silniejsza, niż można by przypuszczać. Cały czas tłumaczę to entuzjastom-eduzmieniaczom.

Nasza strona używa, do prawidłowego działania używa technolgii ciasteczek. Więcej informacji na ten temat na stronie: Więcej...